سیمان نسوز چیست؟
نوشته شده توسط : رها حامی

 

 

همانطور که اطلاع دارید سیمان یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز می باشد. سیمان انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی های متفاوتی از لحاظ سرعت در 

 

سیمان نسوز محراب

خت شدن، شکل پذیری، مقاومت و … را دارند و هر کدام از آن ها در مکان خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این نوع سیمان های خاص سیمان نسوز می باشد که مقاومت بالایی در درجه حرارت های بالا از خود نشان می دهد. قابل ذکر است که این سیمان خاصیت ماده نسوز را دارد و مقاومت آن در برابر خوردگی و فرسایش بالا می باشد. سیمان های نسوز به عنوان سیمان پرآلومین نیز شناخته می شوند؛ ترکیبات آهک آلومینا جز اصلی این سیمان محسوب می شود. این سیمان ترکیبات شیمیایی شامل ترکیبات  اکسید کلسیم با اکسید سیلیسیوم, اکسید آلومینیوم, اکسید آهن و … می باشد.

سیمان های نسوز در صورت ترکیب با آب و مجاورت با هوا سخت می شود و مقاومت آن بالا می رود. دلیل این امر ترکیب آلومینو سیلیکات کلسیم در سیمان می باشد که بعد از ترکیب با آب هیدرات های آلومینات کلسیم ایجاد می کند و قابلیت سخت شدگی سیمان را نیز تقویت خواهد کرد. این سیمان مقدار بسیار کمی به چسباننده هایی مثل سیمان پرتلند اضافه می شود تا سرعت گیر آن بالا برود. رنگ این سیمان ها از اکسید آهن موجود در آن ناشی خواهد شد. اگر مقدار اکسید آهن سیمان بالا باشد رنگ آن قهوه ای تا خاکستری تیره است و اگر مقدار آن کم باشد رنگ سیمان از قهوه ای تا خاکستری روشن خواهد شد.

 ویژگی  سیمان نسوز

سیمان نسوز ویژگی های بسیار عالی را دارد که باعث شده این سیمان نسبت به دیگر سیمان ها بسیار متمایز باشد، این ویژگی ها شامل موارد زیر می باشد:

  • مدت زمان گیرش این سیمان مانند سیمان پرتلند معمولی می باشد اما زودتر سخت خواهد شد.
  • بتن سیمان های نسوز مقاومت مکانیکی خود را در درجه حرارت های بالا حفظ خواهد کرد و در برابر شوک حرارتی مقاوم است.
  • سیمان های نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد خورنده مانند آب های اسیدی و سولفاته و آب دریا دارد.
  • بتنی که از این نوع سیمان ساخته می شود استحکام بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه خواهد داشت، به همین دلیل برای کفپوش سالن های صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل تولید سیمان پرآلومین

برای تولید این نوع سیمان، سنگ آهک را با میزان مساوی بکسیت ترکیب خواهند کرد، پس از آن موادی که دارای آهن و سیلیس هستند به آن اضافه کرده و مخلوط بدست آمده را در کوره حرارت می دهند. در این حالت تمام موادهای ذوب شده از کوره خارج شده و در سینی ریخته و سرد خواهند شد. این مواد به صورت ورقه های شیشه ای سرد می شوند و وارد دستگاه خرد کن شده و به طبقات کوچکتری به نام کلینکر تبدیل خواهند شد. سپس کلینکر وارد آسیاب می شود و در آخر پودر می شود. نتیجه این کار سیمان پر آلومین است که رنگی تیره دارد.

بتن نسوز چیست؟

بتنی که از این سیمان ساخته می شود با توجه به نوع سنگدانه های بتن و ترکیب سیمان خاصیت ضد حریق را دارد. سیمان های نسوز در هنگام سخت شدن هیدروکسید کلسیوم ایجاد نمی کند به همین دلیل تا دمای 1900 درجه سانتی گراد مقاومت از خود نشان می دهد. هنگام استفاده از بتن در دمای پایین که به کار می رود تقریبا زیاد و حدود 30 درصد وزنی است اما اگر بتن برای حرارت های بالا استفاده شود میزان سیمان کمتر و حدود 10 درصد وزن است.

کاربرد سیمان نسوز

کاربرد این سیمان بسیار سریع و متنوع می باشد برای مثال از این نوع سیمان به دلیل خاصیت ترمودینامیکی باعث شده به عنوان یک چسب عالی  برای محکم کردن آجرها استفاده شود. بعضی از کار این سیمان ها عبارتند از:

  • تجهیزات زباله سوز
  • ساخت انواع دودکش ها
  • ساخت کف و دیواره کوره ها
  • ساخت کوره های تناوبی و تونلی
  • خشک کن و پیش گرم کوره های سیمان
  • طریقه ساخت سیمان نسوز

با توجه به اینکه انواع سیمان های نسوز در محیط های مرطوب دچار تغییرات شیمیایی خواهند شد، استفاده از آن در مصرف های ساختمانی ممنوع میباشد. این نوع سیمان ها فقط برای دماهای کاری بالا کاربرد دارد. همچنین برای ساخت سیمان پرآلومین 40 درصد سنگ آهک را با 40 درصد بوکسیت و 20 درصد آهن و سیلیس ترکیب می کنند. کوره ای که این ماده ها در آن عمل می آیند دارای دو بخش افقی و عمودی می باشند. دمای بخش افقی تا جایی افزایش پیدا می کند که تمامی مواد اولیه ذوب شوند سپس مواد ذوب شده وارد سینی های مخصوص سرد کردن خواهند شد. در مرحله بعدی مواد سرد شده توسط آسیاب ها کاملا خرد و پودر می شوند و محصول نهایی بدست می آید.

منبع: سیمان نسوز کوره





:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: